OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pokračovanie druhej časti cestopisu z rumunského Drum de Muntii.

Druhú časť môžete vidieť tu:

Drum de Muntii 4×4 Romania 2008 – 2.časť

Deň 6., sobota 30.8.08 – Muntii Parang – Transalpina

Ráno sa Rado prebudil veselý a viditeľne zdravší. Tak sme po výdatných raňajkách vyrazili k Transalpine. Recepčná nám síce tvrdila, že keď sa chceme dostať do mesta na jej konci, musíme opačne, späť do Petrosani a ďalej po asfaltke, ale pripisoval som to len skutočnosti, že ešte nevidela, čo nám stojí vonku na parkovisku (vedela: pýtala sa ma, či sme „on the way“, lebo videla autá-pozn.R).

Nedali sme sa zmiasť a pokračujeme v ceste do hôr. Onedlho prichádzame kúsok pred Obarsa Lotrului na začiatok horskej cesty, kde nás prekvapuje spadnutý most cez potok, s pomerne strmými brehmi. Vydali sme sa pár metrov proti prúdu, či nájdeme vhodné miesto na prebrodenie. Pred nami pri potoku kempuje pár Rumunov a tak zastavujeme. Rado sa vydal na peší prieskum.

Z ničoho nič sa pri nás objavuje malý chlapec. Je absolútne spontánny, veselý a strašne ukecaný. Lenže po rumunsky, tak mu nerozumieme ani slovo. Otvoril si dvere do Wranglera, vošiel dnu a štípal Filipa a Matúša do líca. Potom si sadol do Patrola, nasadil si moje slnečné okuliare a tváril sa, že šoféruje. Bol neskutočne zlatý a Tono mu venoval čokoládu, na čo bol Marius patrične hrdý. Pýtam sa ho na cestu cez potok, na čo ukazuje po prúde od spadnutého mosta. V tom som tam zbadal aj Rada, ako na nás máva, že máme ísť. Marius sa nechal zviezť po potok, kde sa s ním lúčime. Hrdo odchádza stískajúc v rukách čokoládu.

Skutočne tam je v potoku pekný brod, ktorý vedie na druhú stranu a nahrádza spadnutý most. Cesta je nespevnená, kamenistá a prudko stúpa do hôr, týčiacich sa nad nami. Po chvíli sa v stráni objavuje salaš s množstvom zvierat, ku ktorému sa aj o chvíľu dostaneme. V prístrešku pri ceste čerpáme vodu do bandasiek a od baču kupujeme hrudu výborného čerstvého syra. Našu radosť z nadchádzajúceho offroad zážitku mierne schladí Audi 6, prichádzajúca z opačného smeru.

Nenechali sme sa odradiť, nasadáme do áut a vydávame sa na cestu ku končiarom. S pribúdajúcou nadmorskou výškou sa výrazne mení charakter okolitej krajiny. Otvárajú sa výhľady na skalnaté štíty končiace v mrakoch nad nami a tiež úžasné pohľady do doliny pod nami. Na naše prekvapenie, skutočne na tejto ceste je poznateľná premávka, aj keď veľmi riedka. V jednom mieste sa dokonca obchádzame so skupinkou piatich rumunských, pekne vybavených offroadov.

Počasie je premenlivé. Chvíľami svieti slnko, a chvíľami sa cez hrebene prevalia mraky a zahalia nás do hmly. Autá neúnavne stúpajú po kamennej ceste a zdá sa, že výstup ani neskončí. Občas zastavujeme a kocháme sa scenériami, ktoré sa vynárajú, keď vietor rozfúka oblaky. Prechádzame po horskom hrebeni, na ktorom je vybudovaný mostík a na oboch stranách sú strmé zrázy. Cesta sa točí do ďalšieho údolia, ale pred nami sa čnie oblý vrchol. Nedá nám to a odbočujeme z cesty k vrcholu, riedko obrastenému kosodrevinou. Malá prestávka nezaškodí a naviac, medzi kosodrevinou rastú chutné, osviežujúce čučoriedky. Využívame slnečnú chvíľu na pár fotografií doliny pod nami. Na svahu oproti nám je zrejmá ďalšia cesta, ktorá však nevedie naším smerom.

Vraciame sa na cestu a pokračujeme, pričom fotíme za jazdy scenérie, ktoré sa pred nami vynárajú. Oproti sa objavujú dve osobné autá, ktorým uvoľňujeme cestu a spoločne uvažujeme, ako na nich vlastne prechádzajú tie úseky, ktoré jemne dávajú zabrať aj našim offroadom, ktoré sú na to, na rozdiel od osobákov, stavané.

Tento prejazd je skutočným zážitkom. Tesne pred najvyšším miestom cesty stretáme troch vetrom ošlahaných, mierne zanedbaných pastierov, ktorí pýtajú cigarety. Rado sa nechá obmäkčiť a ponúka ich. Pastieri vycítia šancu a pýtajú aj alkohol. So smiechom odchádzame, cigarety musia stačiť.

Postupne cesta začína klesať a na opačnej strane údolia sa objavuje dedina a nad ňou veľký vysielač. Rado oznamuje koniec Transalpiny, ale my však stále nemáme dosť. Vľavo od cesty sa týči vrch, na ktorého vrchole sa dajú rozoznať postavy. K vrcholu vedie očividne cesta, aj keď na diaľku nie je možné určiť jej stav ani rozmery.

Žiadna diskusia nie je potrebná, odbočujeme z cesty a naberáme kurz k vrchu, ktorý nás o chvíľu bez našej väčšej námahy pripustí, a stojíme autami až na jeho samom vrchu. Ľudia tu už nie sú, ale dole od cesty na nás musí byť úžasný pohľad. Tiež výhľad je impozantný. Po tejto skúsenosti sa nám vôbec nechce späť na cestu a pokračujeme navštíviť ďalší neďaleký vrchol. Na ten si trúfa Rado s Patrolom, Wrangler ostáva na ceste. Spoločnosť nám robí párik orlov, ktoré majestátne lietajú v našej blízkosti. Sme vo výške 2150 metrov a nedostatok kyslíka v dieselovom motore sa prejavuje čiernym dymom za nami. Hrdinsky dosahujeme ďalší vrchol a symbolicky kladieme najvyšší kameň na kopu, ktorá tu čnie k nebu. Schádzame na cestu, kde sa pripájame k Wrangleru a pokračujeme v ceste do neznáma. Objavuje sa ďalší orol a sprevádzajú nás už traja. Krúžia okolo nás, občas predvedú vo výške vzdušnú tanečnú kreáciu a vzápätí prudko klesajú k zemi. Krásne divadlo. Za ďalším horizontom na svahu oproti ich sedí už osem. Príznačnejších sprievodcov sme si asi ani nemohli želať, veď majú miesto aj v logu našej expedície.

Pri pohľade na okolité holé trávnaté kopce bez zalesnenia s výraznými cestičkami na nich sa až natíska myšlienka stráviť tu viac dní, ale čas expedície sa nám kráti a nie je zlé si niečo nové nechať v zálohe aj na budúci rok. Keďže sme sa dosť vzdialili od pôvodnej cesty, snažíme sa nájsť s pomocou Oziho vhodný smer. Cesty sa tu križujú, rozdvojujú, spájajú a je problém sa v nich zorientovať. Veríme Ozimu a Radovej intuícii a schádzame kľukatou cestou medzi strmými kopcami do údolia. Cestou stretávame lesných pracovníkov, čo vysvetľuje prítomnosť a stav ciest, na ktorých sa nachádzame. Vchádzame do dediny.

Hneď poznať zmenu v správaní ľudí. Sú menej usmievaví a bezprostrední, mávajú nám už len deti. Vysvetlenie je prosté. Badateľný vplyv civilizácie, hustejšia zástavba a prítomnosť penziónov či obchodov svedčí o tom, že táto oblasť je bohatšia a rozvinutejšia ako doteraz prejdené.

Schádzame na asfaltovú cestu a dávame si prestávku, aby sme sa dohodli na ďalšom programe. Keďže sme prechod cez Muntii Parang zvládli bez problémov a v slušnom čase a tiež Radov zdravotný stav sa ukazuje ako stabilný, ponúka sa nám niekoľko možností. Naša externá pomoc na telefóne a pri Internete (Thunderka) nám v rýchlosti vyhľadáva pár cieľov a jednoznačne vyhrávajú návšteva Draculovho hradu Poenari a prejazd pohorím Fagaraš.

Presúvame sa k vytýčeným cieľom a do ich blízkosti sa dostávame večer. Po ceste je mnoho penziónov, ale po neúspešnej návšteve niekoľkých z nich začíname tušiť, že s ubytovaním bude problém. Je tu množstvo domácich turistov a dopyt zjavne prevyšuje ponuku služieb. Nakoniec nachádzame poslednú voľnú izbu pre päť ľudí v príjemnom penzióne blízko pevnosti Poenari. Absolvujeme výdatnú večeru v pár kilometrov vzdialenej reštaurácii a zaspávame spokojní s dnešným dňom a zvedaví na dobrodružstvá posledného aktívneho dňa našej expedície.

Pokračovanie nabudúce…

Galéria k článku:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA