OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tak, sme vo finále prvého cestopisu v našom magazíne. Pevne verím, že Vás potešil podobne ako mňa. Čoskoro sa pokúsime pre Vás spracovať ďaľší z cestopisov slovenských cestovateľov.

Prajem príjemné čítanie finálnej časti Drum de Muntii 2008 od Romana Thundera Hromníka.

Matej Ilenčík

Predchádzajúcu časť môžete vidieť tu:

Drum de Muntii 4×4 Romania 2008 – 3.časť

Deň 7., nedela 31.8.08 – Muntii Fagaras

Opäť sa zobúdzame do slnečného dňa a po ľahkých raňajkách vyrážame na návštevu zrúcaniny hradu, ktorý údajne obýval Vlad Tepes, väčšine ľudí skôr známy ako Dracula. Známejší je jeho hrad Bran, ktorý sa nachádza na druhej strane pohoria, ale tento sme zaradili medzi atrakcie, ktoré si necháme na ďalšiu expedíciu, keďže sa nachádza mierne odlišným smerom, než vedie naša cesta domov.

Cestou míňame „Draculov camp“ a „Draculovu reštauráciu“, čo nás nenecháva na pochybách, v akej oblasti sa nachádzame. O chvíľu sa vysoko nad cestou vynárajú obrysy tajomného hradu.

Prichádzame k parkovisku, ktoré je plné áut. Rado nechce riskovať opätovné problémy s kolenom a tak dobrovoľne ostáva strážiť autá a zvyšok expedície sa vydáva zdolať 1500 schodov, vedúcich lesom k hradu. Vzhľadom na nedostatok kondičky a takmer týždeň strávený posediačky sa stúpanie po schodoch zdá byť nekonečné. S každým ďalším schodom oťažievajú nohy a Filipko si preventívne vybavuje u Tona, že keby sa náhodou v slabej chvíli chcel vrátiť, aby mu to rozhodne nedovolil. V kyslíkovým dlhom vyčerpaných mozgoch víria myšlienky, ako na tie úzke schody vopchať Patrola a Wranglera, ale s vypätím síl zbierame zvyšky zdravého rozumu a hodnotíme to ako nerealizovateľné. Nakoniec už schody prechádzame úplne mechanicky a nemyslíme vôbec na nič. Ako vykúpenie sa pred nami objavuje domček výbercu vstupného, čo dáva tušiť, že cieľ je na dosah. Únava opadá a vchádzame na hrad. Je to ruina, ale poskytuje krásny výhľad do údolia v smere z ktorého sme prišli, aj v smere ktorý nás ešte len čaká. Známy príbeh grófa Draculu dáva tomuto miestu zvláštnu atmosféru. Pár fotiek, pár sekúnd záznamu a vydávame sa na zostup k autám.

Cesta dole schodmi ubieha výrazne rýchlejšie a veselšie. Oproti pomaly stúpajú turisti a až teraz, pri pohľade na nich si uvedomujeme, ako sme museli vyzerať pri výstupe my.

Schádzame na parkovisko a vyrážame na posledný horský prejazd našej expedície, Muntii Fagaras. Toto pohorie svojimi skalnatými štítmi asi najviac pripomína naše Vysoké Tatry. S tým rozdielom, že po skalných úbočiach okolo vodopádov a skalných rozsadlín sa kľukatí pomerne kvalitná asfaltka a na každom trochu rovnejšom mieste kempujú rumunskí turisti. S každou serpentínou sa otvárajú nové výhľady z inej perspektívy. Je to niečo úžasné, čo u nás nemá obdobu.

Vystúpame až pod vrchol, kde sa nachádza tunel, ktorý prechádza krížom cez štít. Na vstupe do tunela sú mohutné otvorené dvere a natíska sa otázka, na čo vlastne slúžia. Vnútro tunela je tiež iné, než na aké sme zvyknutí. Zo slnkom zaliatej krajiny vchádzame do neosvetlenej diery, na hrubo niekoľko sto metrov vydlabanej v skale. Osvetlená len svetlami auta pôsobí pochmúrnym dojmom. Na konci nás čaká malý šok, pretože z tunela prekvapivo vychádzame do chladného pochmúrneho zamračeného počasia vôbec nekorešpondujúceho s počasím na druhej strane.

Vchádzame medzi davy ľudí a áut, tlačiacich sa medzi stánkami so suvenírmi a syrmi. Wrangler vzbudzuje mimoriadnu pozornosť, hoci sme na to zvyknutí z celej cesty. Tu to ale pociťujeme nejako intenzívnejšie. Pretláčame sa pomedzi nich a začíname klesať do údolia, ktoré vzhľadom na zmenené počasie nie je až také impozantné ako opačná strana.

Pomedzi skalnaté úbočia v diaľke a hĺbke vidieť rozsiahlu časť rovnej krajiny ku ktorej pomaly klesáme. Tento pohľad napovedá, v akej výške sa nachádzame. Na strmých skalnatých svahoch vidieť, ako sa presúvajú stáda oviec. Z diaľky vyzerajú zvláštne, najvýstižnejšie to asi pomenoval Rado: „ako mŕtvolné červy“.

Pod nami sa v strmom údolí ako had kľukatí šedá asfaltka. Vychutnávame si pomalý zostup s výhľadmi a za nami sa zbierajú kolóny áut, ktoré v pravidelných intervaloch púšťame pred seba. V spodnej časti masívu zastavujeme pri stánkoch so suvenírmi a vyberáme drobnosti pre našich blízkych.

Vchádzame do otvorenej rovinatej krajiny, naberáme kurz domov a s pohľadom na hory za nami si začíname uvedomovať, že naša expedícia skutočne končí. Na druhej strane sa už tešíme domov, ale čaká nás cez 1000 km cesty. Padá rozhodnutie, že to skúsime absolvovať bez prespania. Sme traja šoféri a máme dve autá. Ak bude vždy jeden spať, dokážeme sa vhodne prestriedať. Je podvečer a vydávame sa na cestu oproti slnku, ktoré gýčovo klesá k horizontu, ako na konci starého westernu.

Deň 8., pondelok 1.9.08 – Domov, sladký domov…

Nočná cesta domov je nekonečná. Striedame sa v pravidelne nepravidelných intervaloch a vždy vo dvojiciach svorne nadávame na dementných rumunských kamionistov, ktorí predvádzajú také kúsky na cestách, že sa až miestami rozum zastavuje. Ale na druhej strane, aspoň nás to udržiava v strehu.

Niečo po polnoci prichádzame na rumunsko – maďarskú hranicu. V nonstop predajni s maďarskými diaľničnými známkami nachádzame človeka, ktorý sa s nami rozpráva čistou slovenčinou. Je to riaditeľ miestnej slovenskej školy, ktorý si privyrába nočným predajom známok. Pol hodinu sa rozprávame o problémoch slovenskej komunity v Rumunsku a o tom ako im Slovensko nevie (nechce) pomôcť. Zaujímavý rozhovor, ale treba sa pohnúť ďalej, čaká nás ešte dlhá cesta. Monotónne prechádzame maďarskou diaľnicou a ráno okolo pol siedmej prekračujeme slovenské hranice.

Zastavujeme na McDonalds, absolvujeme raňajky a blížime sa domov. Cestou sa obzeráme po našich horách na oboch stranách diaľnice. Vďaka aj za tie. Sú krásne a blízko. Do tých rumunských sa opäť vyberieme o rok, predpokladám že v silnejšej zostave.

Galéria k článku:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA fag15 OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA