Do štartu najväčšej slovenskej offroadovej akcie zostáva týždeň. Prinášame Vám preto niekoľko dôležitých informácii a upozornení.

Offroad Tisovec je jedným z najstarších podujatí tohto typu na Slovensku. Momentálne sa pripravuje štart 14. Ročníka. Jedná sa predovšetkým o stretnutie nadšencov offroadu s organizovaným jazdením v náročnom teréne. Jazdci sa orientujú podľa itinerára. Jazda nie je na čas a podstatné je užiť si jazdu krásnou prírodou a odskúšať svoje jazdecké zručnosti, ako aj kvalitu svojho vozidla. Itinerár jazdcov postupne privedie aj na niekoľko meraných časových úsekov. Celé podujatie vyvrcholí nedeľnými exhibičnými jazdami.  Organizátori zbierali bohaté skúsenosti na rôznych zahraničných podujatiach a každoročne ich pretavujú do svojej akcie v podobe kvalitného zabezpečenia a hladkého priebehu akcie. Preto Vám prinášame niekoľko typov a rád aby ste aj vy ako účastníci, alebo diváci  vedeli prispieť svojou pripravenosťou k hladkému priebehu podujatia.

Pre jazdcov

Offroad Tisovec je podujatie s vysokou náročnosťou. Odporúčame preto jazdcom, ktorí sa na podujatie chystajú poprvý krát, dôsledne vstrebávať všetky informácie, preštudovať si pravidlá, ako aj technické požiadavky. Chcel by som predovšetkým zdôrazniť potrebu kvalitných pneumatík, funkčného navijaku, príslušenstva k navijaku (stromová gurtňa, dlhá gurtňa, strmene, kladka).

Kompletné požiadavky na výbavu vozidla, ktorá bude kontrolovaná pri technickej prebierke nájdete tu:

https://4x4tisovec.sk/?page_id=46

Dôležité je aj vedieť sa orientovať na trati za pomoci itineráru, návod nájdete taktiež na stránke organizátora:

https://4x4tisovec.sk/?page_id=57

Ako návod na prípravu auta Vám môže poslúžiť aj náš starší článok, z ktorého vyberáme tie najdôležitejšie body:

  1. Takmer každý z nás to má do Tisovca nejaký ten kilometrík a preto by som začal zbežnou kontrolou základných častí vášho vozidla. Stav kvapalín a filtrov beriem ako samozrejmosť. Ale určite stojí za zmienku premazanie všetkých mazacích bodov vášho offroadu. Takže dekalamitku (mazací lis) pripraviť a mazať, pretože kto maže, ten ,,jede“.  Keď máme riadne premazané môžeme prejsť k ďalšiemu bodu.
  2. Kolesá a náboje, vďaka ktorým sa vezieme a neplazíme si zaslúžia patričnú pozornosť. Nezabudnite si skontrolovať stav ložísk v nábojoch a ich prípadnú vôľu. Na mnohých našich autách výrobca predpisuje potrebné dotiahnutie ložísk kolies po prejdení určitej vzdialenosti, nezabúdajte na to! Na cestu si pneumatiku rozumne nahustite, ale nezabúdajte, že hrubšie vzory ako je napríklad T3 sa dokážu po ceste zahriať na toľko, že tlak v nich stúpne aj o jednu atmosféru. Ja osobne po ceste občas zastavím a tlak v pneumatikách radšej kontrolujem.
  3. Prekontrolujte si výbavu ešte doma. ,, Gurtňu“ , strmene, Hi-lift a podobne nepredpisuje organizátor len tak zo srandy. Je viac než pravdepodobné, že ich reálne budete potrebovať. Je vhodné mať niekoľko popruhov rôznych dĺžok pre rôzne situácie, ale aj pre prípad poškodenia.  Pákový zdvihák – ,,Hi-Lift“ je neoceniteľným pomocníkom pri výmene pneumatiky v teréne. Dokáže vám však poslúžiť aj ako zverák či lis, prípadne ako provizórny ,,hup-cug“ navijak. Pozor však, pri jeho použití je dobré natrénovať si manipuláciu s ním vopred. Vozidlo, ktoré zdvíhate vo svahu je vždy potrebné zaistiť napríklad o strom. A najlepšie aspoň o dva pevné body.
  4. Doprajte jednoduchú ozdravnú kúru vášmu navijaku. Týchto pár bodov zvládnete rýchlo a kludne aj pred každou väčšou akciou. Odmotajte lano, skontrolujte ho po celej jeho dĺžke. Syntetické lano vyperte v rukách, vedre alebo v umývačke riadu (ešte som to neskúšal), podstatné je vyplaviť z neho piesok a prach. Niekto odporúča následne lano ošetriť silikónovým olejom. Ocelové lano premažte, najlepšie niečím masným . Odpojte všetky kontakty na motore navijaku, prečistite ich a prípadne ošetrite prípravkom na elektrické spoje. Rovnako postupujte aj na opačnej strane káblov, na akumulátore aj solenoide.  Skontrolujte či vám funguje ovládanie navijaku a či máte dobré baterky v diaľkovom ovládaní. Následne ovládanie skúste nezabudnúť doma :).
  5. Vezmite si náradie, aspoň základné. Pribalte si tiež nôž, plastové sťahovačky a americkú pásku. S ich pomocou opravíte takmer čokoľvek.

Pre divákov

Predovšetkým je dôležité povedať, že trate sú situované v pomerne ťažko dostupnom teréne. Ideálne miesto pre sledovanie jazdcov je predovšetkým v nedeľu v časti ,,dolinka“ alebo počas štartov priamo na námestí v Tisovci. V prípade že sa rozhodnete vydať sa do hôr k tratiam, dbajte na dodržovanie základných pravidiel pre pohyb v horskom teréne. V žiadnom prípade sa o to nepokúšajte na vozidle bez súťažnej registrácie. Toto je prísne zakázané a počas celého trvania podujatia to bude ostro sledované.