Ako ďalšie vozidlo v rubrike domácich stavieb Vám predstavíme offroadovú legendu a ikonu. Je ňou Nissan Patrol Y60 s motorom 2,8 td. Vozidlo, ktoré sa vyznačuje svojou robustnou konštrukciou a pomerne pevnými nápravami.


Majiteľom upraveného kúsku je Patrik, mladý automechanik, ktorému je jeho povolanie aj koníčkom. K svojmu patrolu sa dostal pred približne siedmimi rokmi. Je to trojdverové prevedenie a navyše takzvaný ,, hiroof“. To znamená, že auto má oproti bežnému prevedeniu o niečo vyššiu strechu.


Paťov Patrol začal svoju púť v roku 1992 . Do jeho rúk sa dostal v takmer sériovom stave. Auto stálo päťsto eur a jeho stav bol adekvátny cene. V rovnakom roku sa Paťo vybral ako divák do Tisovca. A v tej chvíli bol osud Patrola spečatený. Putoval na zimu do garáže s plánom, že na jar bude hotový, veľký a terénny. Ale ako to už mnohí poznáme, plány a termíny sú na to, aby sa porušovali. Prvá fáza úprav a opráv trvala takmer dva roky.  Zobral to pekne od začiatku a auto rozobral do poslednej skrutky.  Popri opravách a ,,vyváračkách“ sa auto aj upravovalo. Povedal by som, že prvá fáza úprav bola taká slovenská klasika. Na auto pribudol podvozok Ironman, pevnostné nárazníky a záhradka, všetko vlastnej výroby, 35 palcové kolesá a prídavné svetlá. Do vnútra putovali dve športové sedačky. Auto bolo krásne a spravené naozaj poctivo.


Po dvoch rokoch sa konečne Patrik mohol začať voziť. A tak so svojím ,,novým“ patrolom navštevoval mnohé podujatia, stal sa členom ,,offroadového“ klubu. Zapojil sa aj do súťažného seriálu Offroad Cup, ale postupne začal zisťovať,  že jeho Patrol je síce pekný, ale nie je to to pravé orechové. Už tak dosť ťažké auto bolo ešte ťažšie, podvozok poriadne nepracoval a motor sa s váhou a kolesami trápil. Niekomu by to stačilo ale Paťa okrem vozenia baví aj samotná práca.  A bolo to tu zas ,,na jeseň a určite do jari!“.


Predstava bola celkom jasná a jednoznačná, odľahčiť, vyladiť podvozok,  pomôcť motoru ale zachovať pevné nárazníky a záhradku.  Samozrejme keď už bolo auto v dielni, našlo sa aj pár drobnosti na doladenie a opravy. Vlak sa rozbehol a pomerne prudko dole kopcom. Vo vzduchu lietali súčiastky i peniaze. Do nedávno lakovanej karosérie sa zasa rezalo.


Odľahčenie nebolo nijak radikálne, z podvozku sa odstránili všetky už nepotrebné držiaky, zadný pevnostný nárazník nahradil omnoho ľahší trubkový. Podvozokovú sadu nahradili súčiastky od firmy Amada X treme. Štvor palcové struny teraz krotia tlmiče s prídavnými nádržkami, ktoré sú na prednej náprave doplnené o hydraulické dorazy od rovnakej firmy. Na jazde v tomto Patrole je cítiť obrovský rozdiel oproti bežným podvozkovým sadám, v aute máte pocit, že ide vo vzduchu, karoséria ostáva bez zásadných pohybov vo všetkých situáciach ako rozbiehanie, brzdenie, či jazda po teréne, alebo po kľukatých cestách. Jednoducho podvozok pracuje na jedničku a spoľahlivo tlmí všetky potrebné pohyby. Vďaka expanzným nádobám tlmičov a hydraulickym dorazom je tomu tak aj pri dlhšej, rýchlej jazde v teréne, bez nežiaduceho prehrievania tlmičov. O správnu geometriu sa postarali relokované úchyty ramien a nové nastaviteľné ,,panhardky“.  Pomerne slabé seriové zadné ramena boli nahradené novými vlastnej výroby.


Na aute ešte pribudla zadná uzávierka. Tá je z rovnakého vozidla a má fabrický pôvod. Paťo ešte plánuje prerobiť jej ovládanie na čisto mechanické.


Odľahčiť motoru sa Paťo rozhodol tiež menej tradičnou úpravou v našich končinách, zmenou stálych prevodov v nápravách. Auto sa tak aj napriek vyššej hmotnosti a veľkým gumám správa ako sériové a nestráca dych ani v kopcoch na dlhých rýchlostiach. Tu je práve badať rozdiel oproti bežnému postupu úpravy Patrola typu “veľa nafty, nech to dymí”. Motor sa s upravenými prevodmi netrápi a funguje poctivo aj bez nadmerného množstva vstrekovanej nafty, za čo sa isto odvďačí svojou trvácnosťou.


Tridsaťpäť  palcové protektory so vzorom T3 nahradili ľahšie pneumatiky Maxxis Trepador Biass, ktoré taktiež priniesli odlahčenie motora a aj podvozkových častí.


Popri úpravách sa nezabudlo ani na opravy a servis. Na nápravách boli vymenené tesnenia a ložiská. Na aute pribudla aj nová nádrž keďže tá pôvodná už pomaly ale iste dosluhovala.

Tento krát to Patrik takmer stihol, auto bolo na jar v lakovni, kde dostalo nový čierny lak a v súčasnosti už opäť prináša radosť svojmu majiteľovi aj v podobe jazdy a nie len hodín strávených v dielni.


Budeme naďalej sledovať čo ďalšie sa na aute bude upravovať, pretože Paťo už avizoval úpravy motora, keďže ten je zatiaľ absolútne pôvodný.

FOTGALÉRIA:

patrol_pato-0 patrol_pato-1 patrol_pato-2 patrol_pato-3 patrol_pato-4 patrol_pato-5 patrol_pato-6 patrol_pato-7 patrol_pato-8 patrol_pato-9 patrol_pato-10 patrol_pato-11 patrol_pato-12 patrol_pato-13 patrol_pato-14 patrol_pato-15 patrol_pato-16